Jak sformułować pytania ankietowe do badania satysfakcji klienta?
Bardzo ważne jest zadanie przemyślanych pytań w badaniu satysfakcji klienta. Poprzez przeprowadzanie tych ankiet chcemy się dowiedzieć, jak konsumenci oceniają doświadczenie związane z daną marką. Dlatego bardzo ważne jest, aby sformułować badanie prawidłowo, gdyż ono także wpływa na postrzeganie danego przedsiębiorstwa.
Formułowanie pytań w zrozumiały sposób
Bardzo ważne dla Ciebie i całego Twojego zespołu jest uzyskanie jak największej liczby odpowiedzi zwrotnych od osób ankietowanych. Jednak, aby potencjalni respondenci wypełnili wysłane im badanie satysfakcji klienta, bardzo ważne jest sformułowanie pytań w prosty oraz zrozumiały sposób. Sprawi to, że nie będą mieli problemu ze zrozumieniem przekazywanej treści oraz pozytywnie wpłynie to na ich koncentrację w czasie trwania ankiety. Dzięki temu otrzymasz dużą liczbę odpowiedzi zwrotnych, gdyż respondenci nie będą w trakcie rezygnować z wypełnianego badania satysfakcji klienta.
Neutralna odpowiedź na zadane pytanie
W badaniu satysfakcji konsumentów można zadać zróżnicowane pytania. Każde pytanie może dotyczyć innego tematu. Jednak pamiętaj, że nie zawsze każdy respondent może chcieć udzielić odpowiedzi na zadane pytanie, jeśli będzie niekomfortowe. Jeśli osoba ankietowana będzie musiała zaznaczyć którąś opcję, a nie będzie posiadała neutralnej odpowiedzi, to bardzo prawdopodobne jest, iż zrezygnuje z dalszego wypełniania badania satysfakcji klienta. Sprawi to, że właściciele przedsiębiorstwa nie zdobędą pełnych danych. Bardzo ważne jest umożliwienie respondentom zaznaczenia odpowiedzi, która jest neutralna.
Zadawaj konkretne pytania
Bardzo ważnym aspektem każdej ankiety jest to, aby była ona jasna, zwięzła oraz precyzyjna. Zadanie zbyt dużej ilości pytań sprawi, że osoby ankietowane szybko znudzą się wypełnianą ankietą i przerwą jej wypełnianie w trakcie jej trwanie. Dlatego staraj się sformułować badanie satysfakcji klienta w zrozumiały sposób. Pytania powinny być jednoznaczne, lecz mogą także być kontrowersyjne. Istotne jest, aby respondent mógł pominąć pytanie, jeśli będzie ono dla niego niewygodne.
Stosuj pojedyncze pytania
Bardzo ważne jest, aby konkretne pytanie dotyczyło jednego aspektu. Bardzo złą czynnością jest zadawanie kilku pytań w jednym, gdyż wtedy osoba ankietowanie nie wie, jak odpowiedzieć na zadane pytanie – do której części pytania odnieść odpowiedź. Zadając podwójnie złożone pytania, właściciele przedsiębiorstw mogą uzyskać niedokładne informacje zwrotne, gdyż respondenci będą źle zinterpretować pytanie.
Zróżnicowane pytania w badaniu satysfakcji klientów
Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest zastosowanie różnych form pytań. Samodzielne przygotowanie ich może być trudnym, a co więcej czasochłonnym zadaniem, dlatego warto wiedzieć o narzędziach do przeprowadzania ankiet internetowych. Takim narzędziem jest SurvGo™. Korzystając z niego, możesz skorzystać z różnorodnych typów pytań, jak:
- pytania otwarte;
- pytania zamknięte jednokrotnego oraz wielokrotnego wyboru;
- pytania macierzowe;
- pytania z wykorzystaniem skali.
Dzięki zastosowaniu zróżnicowanych pytań z pewnością respondenci bardziej zaangażują się w badanie satysfakcji klienta. Pamiętaj jednak, aby na początku ankiety wyjaśnić, w jaki sposób udzielić odpowiedzi na poszczególne pytania.
Badania satysfakcji klienta są obecnie bardzo popularne. Dzięki przedstawionym wskazówkom już wiesz, jak tworzyć je w prawidłowy sposób. Dzięki temu zdobędziesz dużą liczbę odpowiedzi zwrotnych, co pozytywnie wpłynie na podejmowane decyzje w przedsiębiorstwie.