Czy Twoi odbiorcy chcą brać udział w ankietach online?
Stworzyłeś ankietę online, dokładnie przemyślałeś swoją grupę docelową. Teraz pozostaje kwestia tego, jak sprawić, aby Twoja grupa docelowa faktycznie wypełniła ankietę internetową. Warto, więc stworzyć poprawne, angażujące i interesujące badanie online, aby jak najwięcej osób z grupy docelowej wypełniło ankietę.
Sposoby testowania ankiet online
Istnieje kilka sposobów, aby przetestować ankiety online. Testowanie ich jest konieczne, aby wyłapać wszystkie usterki i niedociągnięcia, żeby wysłane badanie internetowe do respondentów było przygotowane poprawnie. Testując ankietę internetową warto:
- przeprowadzić pilotaż badania online na małej grupie osób, zanim wyśle się ją do większej grupy odbiorców;
- przetestować wygląd ankiety internetowej;
- napisać zachęcające wprowadzenie do ankiety online, aby jak najwięcej osób wzięło w niej udział.
Podczas przeprowadzania ankiety pilotażowej badania istnieje kilka ważnych punktów, na które musisz zwrócić uwagę – czy ankieta jest jasna i zrozumiała; czy przygotowane badanie internetowe jest atrakcyjne pod względem wizualnym oraz czy wprowadzenie jest wystarczająco atrakcyjne i zachęcające, aby potencjalni respondenci otworzyli ankietę internetową. Warto, więc skupić się na tych trzech kwestiach, jeśli chcesz przeprowadzić poprawne i ciekawe badanie online, które dostarczy ci wiele cennych informacji.
Jasność i zrozumiałość pytań ankiety online
Dane, które chcesz zebrać, muszą być jasno określone w pytaniach. Brak jasnego przekazu spowoduje, że odpowiedzi będą niejasne lub niepełne. Pamiętaj, aby w pytaniach ankiety online nie używać skomplikowanej terminologii, gdyż nie wszyscy respondenci muszą ją znać. Badania internetowe są metodą badawczą, w której występuje pośredni kontakt pomiędzy osobą przeprowadzającą badanie, a wypełniającą je. Dlatego respondent nie ma możliwości zapytania o niezrozumiałe treści. Unikaj stosowania takich sformułowań, a jeśli musisz umieścić je w swojej ankiecie to wstaw obok pole tekstowe wraz z wytłumaczeniem, co oznacza. W ten sposób uzyskasz rzetelne informacje, które będą idealnym fundamentem do podejmowania decyzji.
Stwórz atrakcyjną ankietę online
Przetestuj wybrany motyw i czcionkę na małej grupie ankietowanych, aby sprawdzić, czy są atrakcyjne. Jeśli używasz szablonów maili do dystrybucji ankiet, zadbaj o to, aby były one dobrze zaprojektowane i przyciągały uwagę. Warto korzystać także z różnych form pytań w ankietach online, jak pytania otwarte, czy zamknięte z jednokrotną i wielokrotną odpowiedzią, pytania z sumą punktów do przydzielenia, czy w skali rankingowej. Zastosowanie wielu form pytań sprawi, że badanie internetowe będzie atrakcyjne dla osoby wypełniającej je. Jeśli nie wiesz, jak stworzyć takie pytania warto skorzystać z narzędzi do przeprowadzania ankiet online, jak SurvGo™.
Stwórz interesujące wprowadzenie
Pamiętaj o stworzeniu interesującego, wciągającego wstępu do ankiety online. Jeśli umieścisz w nim podstawowe informacje w ciekawy sposób to istnieje większe prawdopodobieństwo, że respondent kliknie w udostępniony link i wypełni badanie internetowe. Informacja o ankiecie nie powinna być zbyt długa, aby potencjalny respondent nie był nią zmęczony. Umieść w nim tylko niezbędne informacje.
Im więcej testujesz, tym więcej wiesz.
Testowanie może pomóc Ci uczynić Twoje ankiety internetowe bardziej angażującymi. Wykorzystaj dane z procesu testowania w małej grupie osób do późniejszej analizy, a dzięki temu będziesz tworzyć lepsze ankiety, bo wiesz, co działa. Dobrze zaprojektowana ankieta, ciekawe i różnorodne pytania oraz wciągająca informacja o badaniu z pewnością sprawią, że uzyskasz więcej, a także dokładniejsze odpowiedzi.